Page 20 - NUR 79-80
P. 20

Iranska minijatura



        Aleksandar Dragović




             inijatura  je  slika  malog  formata  i   pećinama Duše, u pokrajini Lorestan, ot-
        M najpoznatija forma persijskog sli-   krivene su slike životinja i lovačke scene
        kar stva, obično namenjena da se čuva u   koje datiraju iz 8000. godina p. n. e. U An-
        albumu (murakka), koja prikazuje verske   šanu (današnji Tape Malijan), na istočnim
        ili mitološke teme iz regiona Bliskog isto-  granicama  nekadašnjeg  Elamitskog  car-
        ka, sada poznatog kao Iran.            stva, u pokrajini Fars, pronađene su slike
           Minijaturno slikarstvo postalo je zna-  koje datiraju iz oko 3200. godina p. n. e.
        čajna forma persijskog slikarstva u 13, ve-  Na lokalitetu Sijalk, u Lorestanu, otkrive-
        ku, i svoju najvišu tačku dosegla u 15. i   no je fino dekorisano grnčarsko posuđe
        16. veku. Persijska minijatura imala je do-  koje datira iz 4. milenijuma p. n. e.
        minantan uticaj na ostale islamske mini-  U severnom delu Eufrata otkriveni su
        jaturne tradicije, prvenstveno na otoman-  neki primerci zidnog slikarstva iz parćan-
        sku u Turskoj i mogulsku na Indijskom   ske epohe sa scenama iz lova koje po stilu
        potkontinentu.                         i položaju jahača i životinje podsećaju na
           Persijska minijatura ima mali format,   iranske minijature.
        obilje detalja i bogate i složene scene sa   U ahemenidskoj eri, slike imaju savr-
        veoma živahnom paletom boja. Perspekti-  šene proporcije i lepotu u bojama koje su
        va ima tendenciju da bude intrigantna, sa   bez  senke  i  imaju  isti  ton.  Umetnici  tog
        elementima  koji  se  međusobno  prepliću   perioda su bili skloniji profilnim radovi-
        na način koji se ponekad čini neprikladnim   ma. U nekim slučajevima, crne linije ogra-
        za one koji su navikli na utisak koji ostav lja-  ničavaju šarene površine.
        ju dela zapadne umetnosti. Ove prefinjene,   U 3. veku naše ere, delovao je Mani,
        bujne slike su vizuelno fascinantne, boga-  osnivač manihejstva, koji je ilustrovao sve-
        te detaljima koji se mogu postići ve oma   tu knjigu ove religije, Arzang, i smatra se
        finom rukom i izuzetno malom čet kicom.  rodonačelnikom persijske minijature. U
           Sadržaj i forma su osnovni elementi   predislamskom periodu, slikama su ukra-
        persijske minijature, a umetnici su pozna-  šavani zidovi rezidencija i palata sasa-
        ti po svojoj skromnoj, suptilnoj upotrebi   nidskih vladara. Manihejska umetnost
        boje. Teme persijske minijature uglav nom   odigrala je značajnu ulogu u prenošenju
        se odnose na persijsku mitologiju i poeziju.   centralnoazijskih  tradicija,  na  slikarstvo,
                                               a posebno oslikavanje knjiga u islamskom
                     Istorija                  periodu. To je bila umetnost koja je sama
                                               po sebi imala persijske korene, i na koju je
               Predislamski period             u velikoj meri uticala budistička umetnost.
                                               Iz nekoliko slika otkrivenih u Turfanu,
           Persijsko slikarstvo, ili minijatura kao   može se raspoznati stil i tehnika manihej-
        njegova najizrazitija forma, datira iz doba   skog slikarstva. Slike su stilizovane i dvo-
        paleolita (pre 10.000–40.000 godina). U   dimenzionalne,  sa  ritmičkim  linijama  i

        18                         ISLAMSKO-IRANSKA UMETNOST
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25